/ Przedmiot kontraktu
„Projekt i budowa drogi ekspresowej S19 Lublin – Rzeszów, odc. Lublin - koniec obw. Kraśnika”, obejmujący: Część nr 1: odc. realizacyjny Lublin (węzeł Konopnica obecnie Lublin Węglin - bez węzła) - węzeł Niedrzwica D. obecnie Niedrzwica Duża
z węzłem, długość ok. 12 km
Kontrakt będzie realizowany zgodnie z „Warunkami Kontraktu na urządzenie i budowę z projektowaniem dla urządzeń elektrycznych i mechanicznych oraz robót budowlanych i inżynieryjnych projektowanych przez Wykonawcę” (COSMOPOLI CONSULTANTS, wydanie angielsko – polskie 2000. Tłumaczenie pierwszego wydania FIDIC 1999. /FIDIC – 1999/, wydanie angielsko – polskie 2000 COSMOPOLI CONSULTANTS), oraz ze „Szczególnymi Warunkami Kontraktu (SWK)”.
Zamówienie jest przewidziane do współfinansowania przy udziale środków pochodzących z Unii Europejskiej w ramach POIiŚ 2014-2020 oraz ze środków zewnętrznych i krajowych będących w dyspozycji Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Konsultant w ramach Usługi będzie współpracował ze służbami Zamawiającego.
Parametry techniczne drogi ekspresowej:
Przekrój dwujezdniowy | 2x2 (docelowo 2×3– rezerwa pod trzeci pas ruchu na zewnątrz) |
Klasa techniczna | S (droga ekspresowa) |
Prędkość projektowa Vp | 100 km/h |
Liczba pasów ruchu | 2 x 2 x 3,5 m (rozwiązanie etapowe, docelowo 2 x 3 x 3,5 m) |
Szerokość pasa ruchu | 3,5 m |
Szerokość pasa dzielącego | 5 m |
Szerokość opaski | 0,5 m (w ramach pasa dzielącego) |
Szerokość pasa awaryjnego | 2,5 m |
Szerokość pobocza gruntowego | 1,25 m lub większa, jeśli zachodzi potrzeba lokalizacji urządzeń BRD lub ochrony środowiska a także innych urządzeń i obiektów np. bramownic wraz z fundamentami przewidzianych do elektronicznego systemu poboru opłat |
Szerokość korony drogi dla odcinka po nowym przebiegu | min. 26,5 m lub większa, jeśli zachodzi potrzeba lokalizacji urządzeń BRD lub ochrony środowiska a także innych urządzeń i obiektów np. bramownic wraz z fundamentami przewidzianych do elektronicznego systemu poboru opłat |
Kategoria ruchu | KR 7 |
Obciążenie nawierzchni | 115 kN/oś |
Skrajnia pionowa | 5,0 m |
Pochylenie poprzeczne | 2,5% |
Cel i spodziewane efekty inwestycji
Celem inwestycji jest:
- stworzenie bezpiecznego odcinka drogi ekspresowej zapewniającego wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego o dużych prędkościach podróży;
- wybudowanie odcinka drogi ekspresowej o parametrach zgodnych z obowiązującymi warunkami technicznymi, przepisami prawa i wymogami unijnymi;
- oddzielenie ruchu tranzytowego od ruchu lokalnego;
Realizacja drogi ekspresowej będzie znaczącym czynnikiem sprzyjającym ożywieniu gospodarczemu ze względu na wiążące się z nią możliwości wzrostu popytu na usługi i towary krajowe, a w zakresie inwestycji budowlanych, przyczyni się do rozwoju przedsiębiorstw wykonawczych jak również innych podmiotów gospodarczych obsługujących budownictwo.
Realizacja drogi ekspresowej jest inwestycją o znaczeniu europejskim. Została ona zaliczona do bardzo ważnych zadań rządowych. Konieczność jej budowy wynika z potrzeby stworzenia tranzytowego układu dróg na terytorium kraju. Istniejący układ komunikacyjny w Polsce nie jest w stanie przenieść gwałtownie zwiększającego się ruchu samochodowego, stąd konieczność budowy dróg ekspresowych i pilna potrzeba dostosowania infrastruktury drogowej do standardów europejskich. Drogi ekspresowe w Polsce są niezbędne, jako podstawowy element infrastruktury rozwiniętego państwa, charakterystyczny dla krajów Unii Europejskiej.
Korzyści bezpośrednie wynikające z funkcjonowania drogi ekspresowej:
- przejęcie części ruchu z istniejących dróg krajowych i wojewódzkich;
- odsunięcie ruchu ciężkiego od obszarów zabudowanych;
- skrócenie czasu podróży;
- oszczędności paliwa;
- zapewnienie komfortu jazdy;
- zmniejszenie ryzyka wypadków;
- ograniczenie emisji spalin i hałasu w stosunku do obecnie eksploatowanych dróg;
- przyśpieszenie rozwoju przyległych terenów.